2015. március 12., csütörtök

Ingatlanvásárlás - a vevő költségei

Ingatlanvásárláskor a vevőnek nem csak az ingatlan árát kell kifizetni, felmerülnek egyéb költségek is. Ha nem akarunk kellemetlen meglepetéseket, jobb, ha ezekkel is tisztában vagyunk, és előre elkülönítjük a rájuk fordítandó összeget, hogy biztos, hogy mindent ki tudjunk fizetni. Nézzük most meg, mire kell pénzt költenünk, ha ingatlant vásárolunk.

A visszterhes vagyonszerzési illetékről már írtunk korábban is részletesen. Emlékeztetőül elevenítsünk fel pár részletet. Az illeték mértéke bármilyen típusú ingatlan megszerzése esetén egységesen 4%, a jelenlegi szabályozás szerint. Különböző kedvezmények és mentességek is vannak, melyek nem összevonhatóak, így nekünk kell kiválasztani a legkedvezőbbet, ha többre is jogosultak lennénk. (A kedvezmények és mentességek esetéről korábbi cikkünkből tájékozódhat).

Az adás-vételi szerződés megkötéséhez ügyvédre van szükség, az ügyvéd munkadíja is a vevőt terheli.  Ettől el lehet térni, de többnyire a vevőre hárul a költség, mely általában a vételár 0,5 – 1,5%-a között van. Mivel erős a verseny az ügyvédek közt is, így van, aki már 0,3 %-os díjért is vállalja, így érdemes felmérni a lehetőségeket és a különböző ajánlatokat.

Az adás-vételi szerződéshez ellenőrizni kell, hogy valóban per-, igény- és tehermentes az ingatlan. Ehhez a hiteles tulajdonilap-másolatra lesz szükség, melyet a Földhivataltól szerezhetünk be. A hiteles másolat a biztonsági elemekkel, mint a biztonsági papír, pecsétcímke és átpántoló címke és hiteles záradékkal ellátott másolat. Két típusa igényelhető, a szemle, mely csak a fennálló bejegyzéseket tartalmazza és a teljes másolat, mely valamennyi bejegyzést, a fennállót és a töröltet is tartalmazza. A hiteles másolat igazgatási szolgáltatási díja 6250 Ft.

Ügyintézésekhez, például építési engedélyhez szükségünk lehet a helyszínrajzra is. A térképmásolatról történő adatszolgáltatás díja 3000 Ft.

Az adásvételi szerződés földhivatalba való benyújtásakor esedékes az ingatlan nyilvántartásba történő tulajdonjog bejegyzés is, ezért 6600 Ft-ot kell fizetni, ha soron kívüli eljárást kérünk, akkor pedig 10000 Ft-ot.

A közmű-szolgáltatásokat is át kell íratni, a nullás igazolások beszerzésére néhány tízezer forintos költséggel kell számolnunk. A vevő érdeke, hogy ez meglegyen, mert ez mutatja, hogy az ingatlanra nincs adósság bejegyezve. Azonban az adásvétel ezek nélkül is bejegyezhető.

Járulékos kiadásként számolhatunk a zárak cseréjével, a lakás tisztasági festésével, és az esetleg szükséges kisebb felújítási munkák díjával is.

Tehát valóban több költséget is ki kell fizetnünk, ha ingatlant vásárolunk. Néhányon spórolhatunk is, mint például az ügyvédi díjon, így járjunk utána, keressük meg a nekünk megfelelőt.  

Legyünk körültekintőek, nézzük meg, hol és hogyan faraghatunk le a költségekből. Mielőtt ingatlant vásárolunk, mindenképp gondoljuk át, hogy a plusz kiadásokat is beleszámítva, a vagyoni helyzetünknek megfelelő-e a kiszemelt ingatlan.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönjük!