2015. március 20., péntek

Ingatlanvásárlás - az eladó költségei


Korábban már részletesen ismertettük, hogy ingatlaneladáskor a vevőnek milyen költségekkel kell számolni.  Azonban nem csak a vevőnek lesznek költségei, hanem az eladónak is. Tehát, neki is érdemes ezekkel előre számolni, és tisztában lenni vele, mikor és mit kell kifizetnie.

Ha a szerződő felek másként nem állapodnak meg, akkor az eladót terhelik az ingatlan átadásával és az ingatlan-nyilvántartási állapot rendezésével kapcsolatban felmerülő költségek. Ide tartozik az adó is, hiszen mint számos más esetben, az adózást itt sem lehet megúszni.

Az adó mértéke úgy alakul, hogy a megszerzett jövedelem után 16%-os SZJA-t kell fizetni. Az ingatlan egykori vételi és a mostani eladási árának a különbözete az adószámítás alapja. Természetesen csak akkor, ha többért adjuk el, mint a szerzési értéke volt. Azonban ez az összeg csökkenhet az értéknövelő beruházások összegével, ha azokat számlákkal igazolni tudjuk. Idetartoznak például a különböző korszerűsítések, vagy bővítések.

Emellett minél több idő telik el a vétel és az eladás között, annál kevesebb lesz az adó is. Ha már a megszerzés évében, vagy az azt követő évben kerül eladásra az ingatlan, akkor az adóalap 100%-a után kell fizetni az adót. A megszerzést követő második évben történő eladáskor már csak a 90%-a után, a harmadik évben a 60%-a után, a 4. évben pedig már csak a 30%-a után van SZJA fizetési kötelezettség. Amennyiben már 5 év eltelt a vétel és az eladás között, egyáltalán nem kell fizetni.


Az átadással kapcsolatos költségek is az eladóra hárulnak. Ide tartozik például a közüzemi tartozások rendezése, vagy, ha ingatlanközvetítő segíti az eladást, akkor őt is az eladó fizeti ki. A közüzemi számlák rendezettségét mindenképp érdemes ellenőrizni. A vétel előtt célszerű nyilatkoztatni az eladót, hogy van-e közüzemi vagy egyéb közmű tartozása. Ha biztosra akarunk menni, kérhetjük, hogy mutasson be a közüzemi szolgáltató által kiállított hiteles okiratot, mely bizonyítja, hogy nincs díjtartozása. Ha van tartozása, akkor többféle megoldás lehet. A vételár arányos részét visszatarthatjuk, míg az eladó nem rendezi tartozásait, vagy megállapodhatunk, hogy mi fizetjük ki, de az eladó beleszámítja a vételárba ezt az összeget, vagy kérhetünk bankgaranciát vagy dologi biztosítékot, vagy bármilyen biztosítékot az eladótól.

Szintén az eladót terhelik az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot rendezésével kapcsolatos költségek. Ha bármilyen teher van az ingatlanon, például haszonélvezeti jog, özvegyi jog vagy jelzálog, azt az eladónak töröltetnie kell. Ennek költségeit a földhivatal felé kell megfizetnie. A jelzálog törlése esetén az eljárási díj 6.600 forint. Ugyanennyibe kerül a haszonélvezeti és az özvegyi jog törlése is. Azonban, ha ezek törlését egy eljárásban kérjük a tulajdonjog változásával, akkor ezek törlése díjmentes, csak a tulajdonjog bejegyzését kell megfizetni.

Mindemellett lakóingatlanok eladása esetén kötelező energetikai tanúsítványt készíttetni 2012. január 1 óta.  A tanúsítvány az adott épület energiahatékonyságát mutatja meg. Az ára függ az ingatlan méretétől és fajtájától.  A mostani piaci árak alapján 10.000 és 35.000 Ft közé esik az energetikai tanúsítvány díja.


Mint látható, eladóként is lesznek költségeink. Ezzel érdemes tisztában lenni, és teljesíteni a fizetési kötelezettségeinket, ha nem szeretnénk később problémákat, például büntetést fizetni az elmaradt adó miatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönjük!