1. Ellenőrizze le az
ingatlanának adatait
Előfordulhat, hogy ingatlanján
olyan terhek vagy korlátozások vannak, melyről még úgy sem tud, hogy Ön a
tulajdonos, esetleg megfeledkezett róla, vagy csak nem lett törölve. Megeshet például,
hogy már rég visszafizette jelzáloghitelét, de a földhivatalnál nem került
törlésre. Így mielőtt eladásra kínálná az ingatlanját, ellenőrizze le az
ingatlan-nyilvántartási adatokat. A területileg illetékes földhivatalnál
díjmentes betekintés kérhet az ingatlan-nyilvántartásba. A tulajdoni-lapot is
kikérheti szolgáltatási díj ellenében a földhivatalnál, vagy, ha rendelkezik
Ügyfélkapus regisztrációval a www.magyarorszag.hu oldalon keresztül is
lekérheti. Valamint akár ügyvédi segítséget is kérhet, ugyanis az ügyvédek a
Takarnet nyilvántartáson keresztül díj ellenében az ország bármely
ingatlan-adataihoz hozzáférnek, és segítenek jogilag értelmezni azokat.
Biztosítsa be magát, hogy a vevő
komolyan gondolja az ingatlan vásárlást, és csak ekkor vonja vissza a
hirdetést, vagy az „Eladó” táblát ekkor csak ekkor szedje le az ingatlanról. Ha a vevő
csak szóbeli ígéretet tesz, nem biztos, hogy meg is veszi az ingatlant. A
komoly vevő írásban vételi szándéknyilatkozatot ad és az előleget is kifizeti.
Azonban, ha nem felelnek meg számunkra a szándéknyilatkozatba foglalt feltétek,
akkor semmiképp se írjuk azt alá.
3. Állapodjon meg a vevővel a fontos lépésekben
Mielőtt megkötné a vevővel a
szerződést, néhány feltételben célszerű megállapodni, ezek nélkül nem érdemes a
további lépéseket megtenni. Először is tisztázzuk a vételárat, majd pedig
egyezzünk meg, hány részletben fogja ezt a vevő kifizetni és milyen módon,
készpénzben vagy utalással. Valamint mindenképp konkretizáljuk a kifizetés
határidejét, majd pedig a birtokbaadás határidejét is. Emellett állapodjunk meg
az ingatlanban lévő ingóságok sorsáról, mit hagyunk ott, mit viszünk el. Jobb
előre mindent megbeszélni és fixálni, hogy később ne legyenek problémák.
4. Készíttesse el az energetikai tanúsítványt

Néhány esetben nincs szükség
energetikai tanúsítványra. Így nem kell
az 50 m2-nél kisebb hasznos alapterületű épület esetén, az évente 4 hónapnál
rövidebb használatra szánt épület esetén, a jogszabállyal védetté nyilvánított
épület esetén, valamint azon épületek esetében se, ahol a belső technológiából
származó hőnyereség nagyobb, mint 20 W/m2, és huzamosabb emberi tartózkodás
célját szolgáló sátorszerkezet esetén sem.
5. Kalkulálja be a felmerülő költségeket
Ne feledje, hogy eladóként is
lesznek költségei, így mielőtt eladná ingatlanját, gondolja át, mire kell majd
költeni, és ezekre tegye félre a megfelelő összeget. Valamint az ingatlan árának meghatározásához
is jó tudnia, hogy milyen költségei lesznek, és ezeket belekalkulálni az árba.
Ha a lakóingatlanát az eladástól számított 5 éven belül szerezte és abból
nyeresége keletkezett, akkor személyi jövedelem adót kell fizetni az eladás
után. Az energetikai tanúsítvány készíttetésének díja is Önt terheli, valamint
ha ingatlanközvetítő segítségével értékesíti ingatlanját, őt is Önnek kell
kifizetnie.
6. Kérjen ügyvédi segítséget
Az adásvételi szerződéshez
szükség lesz ügyvédre, a gyakorlat alapján a vevő hozza ehhez az ügyvédet, de
Ön is véleményezheti az általa készítettet szerződést, és ehhez jól jöhet Önnek
is egy ügyvéd tanácsa, aki tisztában van az ingatlanjoggal. Ügyvédeik egymással
egyeztethetik a szerződés tartalmát, így mindkét fél, azaz a vevő és az eladó
számára is megfelelő megállapodás születhet.
(forrás: http://jogipraktikak.hu/5-aranyszabaly-ha-eladja-ingatlanat/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönjük!